top of page

Indlæg i forum

Steen Jeberg
22. dec. 2021
In BLANDET ANDET
VW California Ocean årg 2021 4M og 150HK. Lad mig sige det med det samme, jeg er vild med den bil og det på trods af de fejl og mangler jeg synes den har. Hvorfor det blev en VW og ikke en MP fra Mercedes. Vi kiggede og afprøvede selvfølgelig begge modeller op til flere gange. At det ikke blev en MP skyldes flere forhold bla lavere frihøjde i MP når man sad i bodelen og havde taget nede. Nogle vil også finde at splitbagsædet i MP er en fordel, men jeg synes det var irriterende og langsomt at skulle betjene nedlægningen af ryglænet med to knapper der skulle holdes inde og i testbilen var kontakten faldet ud, altså noget jeg kunne forvente ville ske igen. Indstigningsfrihøjen for føreren var også lavere end i folkevognen. Kvaliteten af tagteltet var bedre i VW, gardinerne sluttede bedre til i VW og sidst, men ikke mindst var VW’s løsning med integrerede møbler i bagklap og sidedør langt mere tiltalende. Så det blev altså en VW California. Vi elsker konceptet med wildcamping og finder helst en sø en å eller en flod måske en stille og turistfri strand, gerne noget med vand og/eller udsigt. Vi har været i Norge/Sverige (2800km) i en uge, Balkan rundt i 3 uger (6800km) og Oslo (1300km) på en smuttur. Bilen står altid pakket så vi nærmest kun skal tage få personlige ejendele med og så lige tanke vand inden vi smutter. Det er en livsstil som er kommet for at blive hos os og som pga corona ændrede vores rejseliv fra de oprindelige lange flyrejser flere gange om året. Vi har allerede tilført bilen flere forbedringer der gør livet lidt lettere. Den vigtigste er vores varmtvandsbruser fra Kampa. Det er altså super lækkert, at kunne stå ude i naturen og få et varmt bad, hvis vi vel og mærke holder et sted uden tilskuere. Udtræksskuffen er også et stort plus og gør adgangen til alt udstyret i bagagerummet meget nemmere. Isotoppen der altid er monteret og som kan være der med taget nedslået, har øget komforten i øverste sengeafdeling specielt her i de kølige efterårs måneder. Nu er det ikke alt der har været fryd og gammen. Taget i betragtning at bilen koster 750.000kr er der flere ting der skuffer i sådan en folkevogn. Her er det mest ingeniørerne der “lavede” bilen jeg tænker på. Jeg sammenligner her med mine to forudgående biler Opel Corsa og Citroen C5 Aircross. Folkevognen er udstyret med autolys, men det tænder først når man kommer over 60 km/t. Når man som jeg kører meget i mørke og om natten på mindre veje er det et stort irritationsmoment da jeg pga hastigheden (ofte under 60) selv skal blænde op og ned og ikke kan nyde autolyset. Der medfølger en fin manual til bilen, men desvære er manualen til en transporter og en anden model, det er sgu for ringe. Gearkassen er automatisk og gammeldags. Man sidder og hiver i en stor tung gearstang og roder i en 7-trins gearkasse. Prøv lige en Citroen C5 Aircross til 350.000kr og føl hvordan det kunnet ha været med en 8 trins gearkasse med elektrisk gearstang. Eller for den sags skyld en Mercedes MP. Man har sparet sikkerhedsudstyret med blinklys i sidespejlene væk. Myggenettet i sideruden over vasken som medfølger er svært at monterer og afmontere. Båthornet er af ringe kvalitet. Den adaptive fartpilot kan heller ikke finde ud af at køre i rundkørsler. Når du er på vej rundt og bilen ikke lige kan se den forankørende pga vejens runding gasser bilen pludselig op. Et problem hverken Opel eller Citroen havde. Der er ikke varme i rattet, ellers skønt her om vinteren. At bilen ikke fåes med start/stop knap og i det hele taget nøglefribetjening undrer også. Nu er det med nøgle i tændingslås, så kunne man også godt ha sørget for lys i tændingslåsen. Man kunne også godt ha udstyret bilen med en hørbar markering når man fjernbetjener og låser bilen. Jeg er nødt til at kigge på bilen og se bilens kvittering via blinklyset. Der har været andre “mærkværdigheder”. Oliefyret i bodelen har været en udfordring. Jeg har lært at betjene det, men i diverse fora kan man læse at netop betjeningen er en stor udfordring fordi de tre funktioners (opvarmning, tidsindstilling og konstant varme) indstilling ikke er enkel og intuitiv . Menuerne i displayet er ikke indlysende og rækkefølgen heller ikke optimal. Vi oplevede på vores tur til Norge/Sverige at displayet gik i sort og meldte error. Taget var slået op og der intet vi kunne betjene via displayet. Løsningen var at tage sikringen til displayet så taget igen kunne betjenes. Det var til gengæld meget postivt at man ude i ødemarken kunne trykke på nødhjælpsknappen og få en hjælpsom og venlig stemme i røret. Displayet i campingdelen er også en udfordring. Hvor meget strøm der er tilbage i bodelen kan man ikke stole på. Den viser timer som vinden blæser. Spildevandstanken der i starten kunne vise tom er der nu altid 1/3 tilbage uanset den er tom. Bilen har været på værksted et par gange. Den ene gang ved 15.000km til olieskift, pris 2600kr, hvilket var ok. Så to gange for at få fikset fyret i bodelen. Hillerød brugte en hel dag på den uden at finde fejlen og måtte så henvise til Amager der klarede problemerne med en opdatering og en ændring af dysens udblæsningsretning. Så måtte jeg undvære den en uge til opretning af to små buler og en lakering af bagklappen, der var blevet ridset af OK’s bilvask. De påtog sig heldigvis ansvaret og betalte reparationen. Vi er på trods af manglerne utroligt glade for at køre i bilen. Hvis ikke corona ødelægger planerne så venter der i april en 3 ugers tur til Frankrig/Spanien og i september 4-5 uger til Tyrkiet. Vi ses derude…
5
2
254

Steen Jeberg

Flere handlinger
bottom of page