Indlæg i forum

Tue Lyster
10. jul. 2021
In MIN CALIFORNIA
Hej Cali-folk, Vi har netop fået sat plader på vores California Beach importeret fra Tyskland og har i den forbindelse benyttet forummet et par gange. Jeg fornemmer at der er en del der kunne være interesseret i at gå den vej så her kommer et længere indlæg med vores erfaringer. For at spare jer fra at læse hele smøren så er her resultatet: En VW California Beach fra 2011 (167k km) med 4Motion og 180HK købt for 33k EUR, ca. 2000 EUR for køkkenmodul fra VanEssa og 124k kr i registreringsafgift, samlet pris ca. 385k kr. Vores venner gjorde noget tilsvarende sidste år hvilket var grunden til at vi kastede os ud i projektet. Deres overvejelser og løsning kan læses her: https://www.vwcaliforniaclub.dk/forum/begynder/import-af-california-beach-fra-tyskland Vi vil gerne have en Beach fordi: Vi planlægger at benytte den som vores eneste bil og gerne vil have mere plads og fleksibilitet. Gerne vil have ekstra sæde bagi Ikke behøver det fulde setup med køkken og skabsplads. Køb af bil Vi var meget i tvivl om vi vil få brug for 4M (4WD) men vi har tidligere haft en bil med 4WD og nogle af vores venner der har en California har savnet det så vi endte med at prioritere det. Det indskrænker brugtbilsmulighederne i Tyskland og forhøjer brugtprisen med ca. 3-5000 EUR. Det gør også at motorstørrelsen ryger op i 140HK eller 180HK hvilket igen gør bilen dyrere og specielt koster på registreringsafgiften. Vi søgte på biler med 100.000+ km fra 2010 til 2015 under 40k EUR. Man skal hele tiden huske på at hvis bilen har få km eller er fra en senere årgang vil det også koste på registreringsafgiften hvor værdien opjusteres hvis der er få kørte km i forhold til alder (en årgang 2013 med 135k km blev opjusteret med ca. 20k kr). Det meste ekstraudstyr koster ikke ekstra (mener at det skal være over 30000kr per del før det bliver regnet med) men Xenon lygter blev hos vores venner sat til 8000kr i værdi. Vi blev af vores cali-venner advaret kraftigt mod at købe en bil med 180HK motor fra årgangene omkring 2010-2013. Når man læser på diverse forums er der en lang række af skrækhistorier hvor folk har måttet udskifte motorerne efter ganske få år fordi de pludselig begynder at forbruge enorme mængder olie. VW har aldrig indrømmet at der var problemer med motoren (formodentlig for at undgå garanti reparationer) men den alment accepterede teori er at køleren fra de årgange har udskilt partikler der har cirkuleret i kølesystemet og slidt motoren ned (jeg er ikke mekaniker så det er muligvis meget forsimplet). Det resulterer også i at priserne på biler med 180HK motor næsten er billigere end 140HK. Vi havde et par mulige kandidater med 140HK da der pludselig var en 180HK fra 2011 der havde fået udskiftet motor i 2016 efter 100k km. Den var også belejligt i nærheden af vores tyske venner i München der selv har California så de kunne prøvekøre den og tjekke papirer og vedligeholdelsesbog. Den var blevet serviceret hos VW alle årene og var i god stand så vi besluttede at købe den. Transport til Danmark Nu har du en bil i Tyskland som du gerne vil købe men hvordan får du den så betalt og fragtet til Danmark? Der er flere firmaer der specialiserer sig i dette, bl.a. Automentor og QuickImport. AutoMentor tager 20000kr for at klare alt i forbindelse med køb, tjek af bil, hjemtransport og registrering. QuickImport har delt de forskellige services op så man kan til- og fravælge lidt mere. Vores ven i Tyskland tilbød at stå for købet så vi sendte en underskrevet købsaftale til ham og så klarede han resten. Det er vigtigt at man får begge dele af registreringsattesten (Teil I & Teil II) da man ellers ikke kan udføre bilen… eller indregistrere den i Danmark. Skal den køre ud af Tyskland skal man huske at få dokumentation for sidste godkendte syn (TÜV) Helt lavpraktisk overtog vores ven bilen og overførte penge til sælger mens sælger beholdt registreringsattest indtil pengene var overført. Imens sørgede sælger også for at afregistrere bilen på det tyske motorkontor hvilket kræver den fysiske registreringsattest. Det er næppe en løsning der virker for de fleste men mange tyske forhandlere skriver på annoncerne at de kan hjælpe med eksport af bilerne hvilket indebærer afregistrering i Tyskland og tyske midlertidige plader så den kan køres ud af landet. Det bør absolut være muligt at tage til en tysk forhandler, købe bilen og køre den hjem. For at få de midlertidige plader skal man møde op med registreringsattest og diverse andre papirer på et tysk motorkontor hvilket ingen har lyst til. Jeg bestilte tyske plader igennem transit-plate.com der gør arbejdet for dig for et mindre gebyr. Man sender dem kopier af registreringsattest, kørekort og TÜV og så går de på motorkontoret og sender pladerne med ekspreslevering så man har dem dagen efter. Det koster 180EUR for at få dem sendt til Danmark eller 145EUR til Tyskland. De er gyldige i 5 dage inklusive kørsel i Danmark og store dele af EU (men husk at der går 1 dag med forsendelsen) og der er ansvarsforsikring inkluderet i prisen. Jeg fløj til München og kørte bilen hjem og kunne også køre den til en dansk synshal på de tyske plader. Køkken En Beach er ikke godkendt som autocamper i Danmark før der er et køkken hvilket indebærer håndvask med tank til rent vand og spildevand samt gasblus. SKAT har lavet en lille pjece med reglerne: https://skat.dk/getfile.aspx?id=145955. Vores danske venner byggede selv køkkenet ud af et IKEA skab (Alex kabinet) samt en håndvask fra ebay: https://www.ebay.com.au/itm/262310025336 for i alt 2000kr. Vi kiggede på forskellige færdige løsninger og var meget interesserede i VanEssa Oslo der også har plads til et 35L kompressor køleskab: https://www.vanessa-mobilcamping.de/volkswagen/t5-campervan/multivan/campingkitchen-t5-multivan/kitchen-module-oslo.html?language=en. Problemet er blot at i øjeblikket er der 2-3 måneders leveringstid så det kunne vi ikke rigtig vente på. Deres kontor ligger lidt uden for München så for sjovs skyld skrev jeg til dem om de mon ikke havde et modul stående som vi kunne købe ugen efter når jeg alligevel var dernede; gerne hvis det var beskadiget. Et par dage efter skrev de tilbage at de havde et med en skramme som jeg kunne købe så jeg endte med at køre forbi dem og få det installeret. De giver 5% rabat når man henter det på fabrikken og så installerer de det oven i købet men installationen er yderst simpel så det kan man sagtens gøre selv. Registrerings- og toldsyn Når bilen er kommet til Danmark og der er køkken installeret skal den igennem registrerings- og toldsyn hvilket gøres samlet. Det kan bookes hos de fleste synshaller men man skal lige være opmærksom på at nogle ikke tager biler over 1,9m og så er det en fordel hvis de kender lidt til registrering af autocampere. Jeg tog bilen til en synshal hvor de var lidt i tvivl om det var en stor personbil (det er det ikke). Med fælles hjælp fik vi tastet oplysningerne ind i motorregistret (DMR). Det vigtigste er at de sætter den til Personbil og formål til 'Beboelse'. Ved registreringssynet bliver det også registreret hvor mange sæder bilen er synet til. Vores bil kom (ligesom mange andre Beach) med et ekstra roterbart sæde ved indgangen hvilket vi meget gerne ville kunne benytte engang imellem. Jeg brugte lang tid på at undersøge om det er tilladt og endte med at ringe til Motorstyrelsen to gange. Der er meget få derinde der ved noget om autocamper og næsten ingen der ved noget om indretning. Den ene gang fik jeg at vide at de havde givet afslag til en Marco Polo hvor ejeren ville installere et ekstra sæde fordi der ikke var plads nok til at betjene køkkenet. Den anden gang henviste de til piecen hvor der ordret står: "Der må ikke være monteret færre eller flere sæder end det antal sæder, bilen er godkendt til som autocamper.". Det virker som om der er en del Californiaejere der benytter et ekstra sæde og jeg vil tro at chancen for at blive taget i kontrol er minimal men nu hvor jeg har undersøgt det tør vi ikke risikere det. Vi droppede det ekstra sæde og fik bilen synet med 5 sæder. Æv. Ignorance is bliss. Værdifastsættelse og registreringsafgift Så snart bilen er synet skal du skynde dig ind i DMR og anmode om værdifastsættelse. Det kræver ingen ekstra oplysninger om bilen hvilket vi troede. De ekstra oplysninger som Motorstyrelsen kræver, sender du per mail eller uploader bagefter når du har et journalnummer men der går flere uger inden Motorstyrelsen kigger på sagen så du har god tid til at ordne det bagefter. Tag et screenshot af din kvittering for værdifastsættelsen i DMR. Jeg efterlignede hvad Automentor havde gjort for vores venner sidste år og lavede en samlet PDF med følgende indhold og en titel der indeholder journalnummer: Kvittering for anmodning om værdifastsættelse (nok primært journalnummer) Kvittering for udgifter til køkken (i vores tilfælde blot en enkelt men kunne være mange dele der var indkøbt). Billeder af bilen fra alle fire hjørner (ikke sikker på hvad det bruges til men det var noget som vores venner specifikt blev bedt om). Billede af bilen med taget slået op. Billeder af køkken med håndvask og gas samt bordplade slået ud eller sat op. Billede af dunke til både vand og spildevand. Billeder af sengepladser. Der kræves kun to sengepladser så vi nøjedes med at tage et billede fra tagsengen. Billede af ståhøjde. Ham jeg snakkede med hos Motorstyrelsen anbefalede at tilføje en tommelstok så vi tog et billede af mig der stod foran køkkenet med en tommelstok fuldt udfoldet for at vise at der er over 2m højde. Jeg sendte en mail til motorekspedition@motorst.dk med vedhæftet PDF med alle billeder og kvitteringer. Husk at størrelsen på mails generelt ikke må overstige 15-20MB før de bliver afvist så skaler billederne ned eller upload på Skats hjemmeside. Skats hjemmeside siger at der er 5 ugers sagsbehandlingstid for autocamper men vi fik svar allerede efter 2 uger. Aner ikke hvad der er sket hos Skat men det er fantastisk og nu kan vi komme afsted på tur denne sommer. Eftertanker Jeg har brugt alt for meget tid på dette projekt og ville ønske at jeg kunne have læst denne vejledning inden jeg gik i gang. Derfor denne meget lange smøre som forhåbentlig kan hjælpe andre på vej. Hvad ville vi gøre anderledes? Vi besluttede at købe en 4Motion model men det gør også bilen væsentlig dyrere og vi er stadig ikke sikre på at vi vil få det brugt nok. Hvis man går efter en 110HK eller 140HK motor uden 4M sparer man formodentlig 2-5000 EUR. Det reducerer også værdien i forbindelse med registreringsafgift og derudover kommer besparelse på CO2 tillæg der nu er en vigtig komponent i de nye afgiftsregler der trådte i kraft i december sidste år. En 140HK uden automatgear og 4M står til ca. 162g CO2/km målt som NEDC. Omregnet til WLTP giver det 162*1,21=196g CO2/km. Vores står til 282g CO2/km så alene for CO2 tillæg giver det en besparelse på (282-196)*250kr/g CO2=21500kr. Jeg vil tro at man kan spare et sted mellem 40k og 70k kr ved at skippe 4M og gå efter en mindre motor. Dertil kommer så besparelse i grøn ejerafgift og generelt dieselforbrug. Vi håber vi får det brugt rigtig meget. Håber dette længere indlæg kan bruges af nogle der overvejer at importere en California Beach. Skriv endelig hvis I har spørgsmål. Og selvfølgelig et par billeder af bilen
Vores import af California Beach content media
5
2
180

Tue Lyster

Flere handlinger