top of page

BLANDET ANDET

Offentlig·67 medlemmer

Forbud mod overnatning i din California?

ree

Gennem tiden har der været en del skriverier vedr. parkering og overnatning af bilen.

Det er en udbredt opfattelse, at man gerne må sove i sin bil, ud fra den betragtning at man må "raste" efter behov for at være en sikker bilist. Det er en opfattelse jeg har delt med mange. Men så enkelt er det desværre ikke …

Reglen om hvorvidt man må sove i sin bil er en lokal bestemmelse, som kan være forskellig afhængig af hvad en Kommune bestemmer sig for at tillade.

Ergo.

Hvis du vil overnatte i din bil – også selvom den holder lovligt parkeret, og du ikke camperer (stiller ting udenfor døren, har taget oppe, etc.) – så bør du undersøge reglerne for den kommune du befinder dig i, for at være på den sikre side.

Du kan finde en oversigt over reglerne på Vejdirektoratets hjemmeside – Se oversigt

Forbudt at sove i bilen når du er i København og Frederiksberg

Københavns Kommune har iht. færdselslovens § 92, stk. 1, nr. 1, og i samtykke af Københavns Politi følgende offentliggjort en bekendtgørelse med følgende uklare formulering:

§ 1. Der må ikke parkeres køretøjer, der er særligt indrettet med henblik på reklame eller overnatning. Præcis det har givet anledning til en del forvirring og jeg har allerede i 2018 haft dialog med FDM, for at afklare hvordan deres jurister tolker bekendtgørelsen.

Er det reelt ulovligt at parkere i sin California når man er i København (som det står skrevet) og er det ikke diskriminerende for ejere af campere, hvis de ikke sidestilles med andre bilejere.

FDM svarer følgende:

"Kære Henrik

Tak for din henvendelse til FDM.

Jeg har læst bestemmelsen igennem i bekendtgørelsen om standsning og parkering i Københavns Kommune. Jeg er enig med dig i at ordlyden kan give anledning til misforståelse. Dog er det FDM’s klare opfattelse af Københavns Kommunes anvendelse af bekendtgørelsen, betyder at du gerne må parkere din autocamper i kommunen, så længe det ikke er med henblik på overnatning. Er der tale om en overnatning i din VW California vil Københavns Kommune være berettiget til at udstede en parkeringsafgift. Hvis du en dag skulle få en parkeringsafgift uden at du overnatter, men blot fordi din VW California er indrettet til overnatning og du ellers opfylder alle regler for den givne parkering, vil jeg råde dig til straks at gøre indsigelse over Københavns Kommune og kontakte os igen.

I forhold til overnatning i en almindelig personbil, må du gerne det, så længe gældende parkeringsregler overholdes. Det fremgår ikke er færdselsloven at man ikke må overnatte i sin personbil og heller ikke af særreglerne i Københavns Kommunes parkeringsbekendtgørelse. Derfor er det lovligt at overnatte i sin egen bil, når denne ikke er indrettet til overnatning.

Jeg håber ovenstående besvarede dine spørgsmål og eller er du altid velkommen til at vende tilbage, hvis du vil drøfte mit svar.

Venlig hilsen Juridisk assistent"

Så langt så godt.

Det er altså FDMs opfattelse, at man må overnatte i en hvilken som helst bil, hvis den ikke er indrettet til det. Med andre ord: Har du en California kan du risikere at pålægges en parkeringaafgift – også selvom du holder lovligt parkeret – hvis du sover i din bil.

Det er svært bekymrende hvis man ikke har samme rettigheder som andre bilister, blot fordi man ejere en særlig type bil.

1. januar 2020 bliver bekendtgørelsen udsendt I en opdateret form, men med samme kryptiske formulering i §1. Jeg har derfor valgt at kontakte Teknik- og Miljøforvaltningen under Københavns Kommune som har formuleret bekendtgørelsen.

Forvaltningen svarer følgende:

"Kære Henrik Kaufmann

Formuleringen i bekendtgørelsen skal forstås i lyset af en tidligere fortolkning fra Transportministeriet. Den er først særligt indrettet (til overnatning), når overnatningen foretages. Når sæderne slås ned og man begynder at lægge sig til at sove. Formuleringen er lidt forvirrende, men det er altså ikke møntet på at køretøjet i sig selv er ulovligt at parkere, blot fordi man kan sove i den. På samme måde er det heller ikke lovligt at parkere en almindelig bil, så snart man lægger sig til at sove i den på bagsædet eller lignende. Men en almindelig bil kan man naturligvis parkere som normalt.

VW California ejere kan derfor sagtens parkere som normalt, men må ikke overnatte i bilen som alle andre.

Håber det var svar på din henvendelse"

Det efterlader mig med med en forvirring omkring hvorvidt andre må sove i deres bil. Så jeg beder om at få uddybet. Og får så følgende præcisering:

"Det er ikke lovligt at overnatte i bilen uagtet køretøjstype i København. Når du sover i bilen, er den indrettet til overnatning".

Summa summarum så tolker juristen hos FDM også bekendtgørelsen anderledes end den er tænkt, og mener at bilister gerne må overnatte i bilen, såfremt den ikke er indrettet dertil. Men Kommunens ord er, at man ikke må sove i sit køretøj - uagtet type. Sover man i bilen betegnes bilen som indrettet hertil, og man risikere at blive pålagt en parkeringsafgift.

Jeg har ikke helt sluppet sagen, og nu stillet spørgsmål omkring forskellen på FDMs og Kommunens tolkning omkring overnatning i bilen. Så der kommer nok en opfølgning …

Opsummering

• Om man må overnatte i sin bil er en lokal regel, der bekendtgøres af den Kommune man befinder sig i. Så man mål tjekke på Vejdirektoratets hjemmeside.

• Man må IKKE – uagtet biltype - overnatte i sin bil parkeret på Københavns Kommunes parkeringsarealer, medmindre andet er angivet.

1596 visninger
Henrik Kaufmann
Henrik Kaufmann
Mar 06, 2023

Ifølge kommunen må man finde sig et hotel eller pensionat. Eller sove i bilen og tage bøden hvis man er uheldig.

VW CALIFORNIA CLUB DANMARK

• Facebook
  • Instagram
  • Grå LinkedIn ikon

COPYRIGHT VW CALIFORNIA CLUB DENMARK & KAUFMANN CREATIVE A/S

bottom of page