Skoda som camper?
Melder Skoda sin entré på markedet for camper vans? Måske - eller i hvert fald på konceptniveau. Men mange gange er der ikke røg uden ild?

Markedet for minicampere har oplevet øget interesse og vækst de seneste år, det kan Volkswagen mærke, men osse Mercedes, Ford og flere andre har mærket den øgede interesse for de små kompakte campere.
Så i forbindelse med Icons Get a Makeover har designer Daniel Hájek valgt at visualisere ideen om en minicamper for Skoda og med afsæt i den - for mange - mindre kendte, men legendariske Skoda 1203 har han sat visionerne i gang, med lige dele nostalgi og fornuft.
Vi har stadig en gammel 1203'er stående i haven hos mine bedsteforældre, men den er ikke egnet til at køre på vejen længere. Det var på en måde min første oplevelse med at køre bil, vi brugte den på vores gård, og da jeg var femten, lod min familie mig starte motoren nu og da og køre den rundt på marken …
Bilen havde tidligere en storhedstid som udbredt arbejdshest, så det ikke var tilfældigt Daniel valgte det legendariske ŠKODA utility køretøj til platform for sin idé. Disse varevogne spillede en rolle i hele tjekkernes og slovakernes liv: fra vuggen (ambulanceversion) til deres endelige hvilested (bilversion) for ikke at nævne i form af minibusser, varevogne, flatbeds eller monteringsversioner. Dette nyttekøretøj med et karosseri med et enkelt rum blev drevet af en firecylindret OHV-motor med 38 kW. Først blev modellen produceret i Vrchlabí, men i 1981 blev produktionen flyttet til Trnava i Slovakiet, hvor 1203 blev lavet helt frem til anden halvdel af 1990'erne.

Men hans valg var ikke kun drevet af nostalgi. ”Ja, jeg talte om det med mine kolleger, og de sagde, at hvis jeg har erfaring med 1203, kunne jeg prøve at forestille mig den i det nye årtusinde. Men jeg tror også, at et køretøj som dette ville være godt for ŠKODA-mærket i dag, ”siger Daniel.
Efter hans opfattelse er det et køretøj, der perfekt inkorporerer Skodas brandværdier: Praktisk, rummelig og nostalgisk. 1203 er for Skoda, hvad Bulli er for VW - eller noget.
Den slags bil er blevet mere og mere populær, så i sidste ende er det den slags design, jeg gik efter. Men min første idé var at designe et peloton-escortbil til Tour de France”
Daniel henviser til den tjekkiske bilproducents velkendte involvering i cykelverdenen. Da han arbejdede på sin undersøgelse af en moderne ŠKODA 1203, forsøgte han at bringe den legendariske varevogns design ind i det 21. århundrede. Filosofien bag hans studie skulle hylde legenden, men tage den til det 21. århundrede. Alt i alt var hans hovedmål at komme med et rent tidløst design med tydeligt afsæt i legenden.

Interiøret er domineret af et minimalistisk instrumentbræt, som også har karakteristisk vandret artikulation og et vandret to-eger rat. Hylden i form af en omvendt fløj i den nederste del af instrumentbrættet er også en nikkelse til den historiske 1203. Denne hylde indeholder lagerplads og er interessant at kunne trækkes tilbage.
En udtrækshylde kunne komme i vejen for en normal bil, men i en varevogn er det praktisk.
Hvad infotainment angår, kan det ved første øjekast se ud til, at Daniel ikke kunne udnytte sine særlige færdigheder. Som designer af brugergrænseflader beskæftiger hans arbejde sig med udseendet og funktionen af infotainment-systemer, men hans 1203 har faktisk ikke en. ”Tanken er, at føreren bruger sin egen enhed, som en smartphone eller tablet, for at få adgang til disse oplysninger,” siger Daniel og tilføjer, at han selvfølgelig kunne designe en særlig app til disse enheder til at kontrollere køretøjets funktioner. Instrumentbrættet har kun et lille informationsdisplay bag rattet og ved siden af ventilationsåbningerne. Displayet spejles af en plade med modelens navn foran passagersædet.
Kilde og foto: Skoda Storyboard