top of page

TEKNIK

Offentlig·123 medlemmer

Fremtiden for California

Lige nu svirrer der mange rygter, på toppen af de rygter som har været i omløb de seneste år. Ingen tvivl om, det er en spændende tid vi ser ind i. Men på nogle punkter også lidt vemodigt. Vi tager nemlig afsked med noget vi har kendt – og været glade for - i år og byder velkommen til noget nyt. Man siger, at når en dør lukker, så åbner der sig en ny. Og nu lukker døren ligeså stille for den dieseldrevne T5 og T6 platform, som har været basis for California i mange år. Og der åbner en ny dør for "Den Nye California", samt på den fuldt elektriske sigt ID.California baseret på den lange udgave af ID.Buzz.


Men hvor står vi - og hvad ved vi om de to nye modeller?


ree
Modelfoto. Volkswagen Nütsfarhzeuge Hannover

Den Nye California

Ja, man fristes til at kalde den T7, men det går ikke, ikke officielt i hvert fald, for det navn har Volvo rettighederne til. Men mon ikke den komme til at hedde T7 i "folkemunde". Nuvel, den hedder Multivan California eller bare "Den Nye California".


Bilen er allerede lanceret som Multivan, både som Diesel, Benzin og Hybrid. Og har fået en blandet modtagelse ikke mindt pga. designet. Platformen er en MQB personbilsplatform, som igen giver mulighed for en lang række udstyrstiltag. Men begrænser lastvægten. Det har jeg tidligere skrevet en del om her: Bliver den næste California elektrisk Men hvor er vi hende med den bil på California-sprog. Jo, vi er ganske langt. Den lanceres allerede på Düsseldorfer Caravan Salon den 25. August. Den Nye California baseres på den lange udgave af Multivan og rygterne vil vide, at den kommer med dobbelt markise, skydedør i begge sider, samt flere betjeningspaneler, herunder et udtageligt tablet, samt sandsynligvis app-styring. De første rygter lød på, at den ikke ville komme som hybrid - i første omgang. Men det lader til alligevel at være tilfældet. Men 4 Motion, differentialespærre, højere undervogn osv. er yderst tvivlsomt. Og man skal regne med en lavere bil, men en lavere frihøjde, som det ser ud nu - men alt sammen blot noget som svirrer. Rygter.

"På den ene side er den kraftfuld, økonomisk og står med sin rent elektriske rækkevidde, for fremtidsorienteret og ansvarlig mobilitet, på den anden side giver dens egnethed til lange afstande sikkerhed væk fra de centrale ruter," reklamerer Volkswagen for sit nye "Concept" i Californien.


Men virksomheden er endnu ikke klar til at afsløre, hvor langt Den Nye California, inklusive udvidelse som plug-in hybrid, kan rejse med én batteriopladning.


I den nuværende 160 kW (218 hk) Multivan eHybrid udgave er batteriet med en strømlagerkapacitet på 10,4 kWh kun godt til en elektrisk rute på 49 kilometer. Med camperudgaven skulle det være væsentligt mindre på grund af camperudstyret. Alene det store pop-up tag, vejer 100 kilo. Der er desuden køkken og indbyggede skabe. Eventuelt også en anden skydedør.


ID.California har stadig brug for tid


Som VW allerede har annonceret i december 2021 arbejdes der på en fuldelektrisk ID.California. Og der er spekuleret i, at salget ville starte i løbet af 2025, men det lader ikke til at ske. Der hvor teknologien står i dag, ville være en stor udfordring og kræve en ny batteriteknologi, der giver betydelige fordele med hensyn til vægt, effekttæthed og rækkevidde, men som også er billigere. Hvilket igen betyder at salgsstarten bliver forsinket med nogle år - men projektet bliver ikke opgivet af VW.  


Men med dagens teknologi vil en ID.California blive for tung til, at folk med et europæisk kategori B-kørekort kunne køre den. Og bilen er under alle omstændigheder mindre end den T6 platform vi kender i dag. Så en rigtig fuldgyldig camper, som den nuværende "California Ocean" baseret på VW Bulli 6.1? Sådan en version af VW ID.Buzz vil ikke eksistere foreløbig. I hvert fald ikke lige om lidt og ikke fra VW Erhvervskøretøjer.


En autocamper baseret på det fuldt elektriske ID.Buzz er dog en muligt. Det har talrige bilbyggere som fx. Alpincamper eller TC Conversion fra England allerede bevist. De tilbyder udvidelsessæt, der gør det bagerste bænksæde til en dobbeltseng og rummer et lille tekøkken med induktionskogeplade og minivask i kabinen. Et lille løftetag giver dig endda mulighed for at stå oprejst nogle steder inde i bilen, men ikke for at sove oppe. Vi viste også en ID.Buzz med tagtelt fra vores KlubPartner Camp on Top, på eventet hos Autocentralen i Vejle. Så man kan godt, med lidt alternativ tilgang, få en fuldelektrisk camper allerede i dag.


ree
Modelfoto. Kilde ukendt

Konklusion


Kan man overhovedet konkludere noget ud fra rygter?


Skal man vente med at købe? Måske … det er et spørgsmål man kun selv kan svare på. Personligt ville jeg ikke vente for længe, for så går jeg glip af en masse skønne oplevelser. Og i lyset af brugtmarkedets stabilitet, er der ikke så meget at miste, hvis man senere vil sadle om


Men det er svært at beslutte noget baseret på rygter. Snart ved vi mere. Men en ting vil jeg godt spå om, og det er at prisen på brugtmarkedet vil være stabil for de gamle Dieselbiler længe endnu. Og nogle vil holde godt fast i deres nuværende dieselbil – specielt dem med 4 Motion og differentialespærre, vil være i høj kurs.

520 visninger
fgh
25. aug. 2023

videoer og billeder er der fra i dag

VW CALIFORNIA CLUB DANMARK

  • Facebook
  • Instagram
  • Grå LinkedIn ikon

COPYRIGHT VW CALIFORNIA CLUB DENMARK & KAUFMANN CREATIVE A/S

bottom of page