top of page

TILBEHØR

Offentlig·129 medlemmer

TOP 10 - de mest populære valg på en ny California

Det er bare om at holde tungen lige i munden, når man skal bestille en ny California. Udstyrslisten er lang og det kan nemt virke uoverskueligt at sammensætte drømmebilen.

Det første spørgsmål er typisk, om man kan nøjes med COAST eller gå all-in med OCEAN? Selvom om det at vælge en COAST, slet ikke behøver at være nøjsomt. Der er nogle basale ting som adskiller de to biler, men flere af dem kan tilvælges. Og dybest set kan man bygge lige den bil man ønsker.

Så det handler om at skabe sig et overblik over hvad er “nice-to-have” og hvad er “must-have”? Valget er dit – men sikkert under indflydelse af tips, forestillinger, råd fra sælgeren og mange andre ting. Så det er super godt der er et stort lærerigt forum, der altid er klar med gode råd og personlige erfaringer.

Vi har spurgt klubbens medlemmer og afstemningen har sammensat den top 10 som de mest populære valg. Det er et øjebliksbillede. For bilerne forandre sig, og det samme gør tilbehørslisten - og dermed også standarttilbehøret til de to modeller.

Og husk, afgiften på biler er høj i Danmark og du betaler afgift af alle ting som monteres på fabrikken. Så er du på et budget eller bare gerne vil spare, så overvej hvilke valg der med fordel kan eftermontes når bilen er indregistreret.



1. Oliefyr

Vi bor i et land hvor temperaturen kan svinge en del, det sammenholdt med, at mange bruger deres California i ydersæsonerne eller måske hele året, giver det absolut ingen mening ikke at kunne varme bilen op. Her kommer oliefyret ind i billedet.

ree

Når man taler oliefyr skal man holde tungen lige i munden. Der findes nemlig 3 forskellige begreber som er gode at have styr på.


Tilskudsvarmer

Både OCEAN og COAST har et fabriksmonteret tilskudsvarmer produceret af Webasto. Der sidder en label i døråbningen på føresiden, hvor man kan se hvilken løsning man har.


De fleste moderne dieselbiler har sådan et automatisk fyr, hvis opgave er, at få motoren hurtigere varm når udetemperaturen kommer under 7º. Fyret tænder og slukker automatisk og kan som udgangspunkt ikke styres.


Men ønsker man det, kan fyret opgraderes af en Webasto forhandler, så det kan fungere som en motorvarmer.


Motorvarmer

Motorvarmeren er beregnet til at varme motoren op til driftstemperatur, så man undgår koldstart - derved sparer man brændstof, samt skåner motor og miljø. Samtidig kan den varme kabinen op, så ruderne bliver fri for is og dug, og bilen er behagelig at komme ud i. Begrænsingen ligger i, at fyret kun kan køre en begrænset periode - fx. 30-120 min.

Som beskrevet ovenfor kan denne varmekilde enten være en opgradering af den originale tilskudsvarmer eller et tilvalg i forbindelse med den originalt monterede kabinevarmer. Vælger man sidstnævnte, kan motorvarmeren betjenes af en fjernbetjening og bilens centrale kontrolpanel. Ellers styres det fra en eftermonteret kontrolenhed.

Bruges bilen året rundt og holder udenfor, er det en opgradering der er værd at overveje. Men den erstatter ikke en Kabinevarmer.

Kabinevarmer

Ligesom de to andre typer fyr, bruger kabinevarmeren diesel fra bilens tank. Sålænge man ikke når minimumsbeholdning, kan kabinevarmens oliefyr køre uendeligt - så det kan holde bilen varm mens man er ude at gå, om natten mens man sover, osv. Og det sikrer bilens vandinstallation mod frostskader hvis man har vand med om vinteren.


Kabinevarmer er standart i en OCEAN, men skal enten tilkøbes ved bestillingen, eller eftermonteres, i en COAST.

Det fabriksmonterede oliefyr (der er leveret af Eberspächer) kan tændes og slukkes med en fjernbetjening, og indstillingerne til driften kan styres fra bilens centrale kontrolpanel. Og det reguleres med en simpel termostat med 10 trin.


Vælger man af få et oliefyr eftermonteret, kan det ikke integreres i kontrolpanelet og får derfor monteret sit eget betjeningspanel. Eftermontering i en COAST er oftes den billigste løsning, da man slipper for at betale afgift. Til gengæld må man leve med en anderledes installation.



2. ACC (Adaptiv Fartpilot)

Adaptive Cruise Control, Adaptiv fartpilot, fartpilot der tilpasser ønsket hastighed og afstand automatisk er en fantastisk opfindelse. Specielt med DSG (automatgear) får man en behagelig køreoplevelse hvor bilen ud over at tilpasse hastighed og afstand til forankørende, og

ree

så selv skifter gear hvis nødvendigt. Især på de lange ture er det super behageligt og kombineret med Lane-assist (vognbane-assistent) kommer det tæt på fornemmelsen af en selvkørende bil.


Osse på ringvejen, de større veje i byen eller når man kører i kø virker det efter hensigten. Men på bagsiden af alle de rosende rod, er der også et men. Den kan snyde en i små rundkørsler, hvis forankørende drejer og den er langt under ønsket hastighed vil bilen accelerere, ved skift af vognbane, skal man bruge blinkeren (det skal man alligevel), for at få bilen til at accelerere og deaktivere “Lane-Assist” (hvis man her den). Men det er blot et spørgsmål om tilvænning. Så der er en grund til denne feature har listet sig ind på en 2. plads i en rejsebil.


3. Bakkamera, inkl. parkeringssensor


For mange er det første gang de skal køre i så stor en bil, og det giver en ekstra hjælp og sikkerhed med sensorer og kamera. Det skaber overblik når man bakker rundt og skal parkere.

Om man vil nøjes med sensorer der bipper eller have et kamera er en smagssag. Men uagtet hvad man vælger er det en dejlig hjælp i en snæver vending.

Der findes mange andre sikkerhedssystemer som også kan være gavnlige. Men det er alligevel ikke blandt de mest populære valg. Det løber også op, når man begynder at sætte de krydser. Men vores biler bliver mere om mere elektroniske og tekniske. Det er værd at kigge på hvad man føler vil være en hjælp og ekstra sikkerhed. Og hvor meget elektronik man er indstillet på at fylde i bilen,


4. DSG

Automatgear får nogle til at rynke brynene. Det skyldes nok, at de første udgaver af automatgear skabte et frygteligt omdømme for mange - osse Volkswagen. Men det er mange år siden og ikke desto mindre er DSG i dag det mest populære valg - specielt sammen med 150 hk motor.


Og det er lækkert at køre med. Hånd i hånd med adaptiv fartpilot (ACC #3), så bilen selv tilpasser afstand, hastighed og gear til forankørende. Mere behageligt bliver det næsten ikke.


Men det er alligevel ikke for alle. Vil du have så enkelt teknologi som muligt, så lave driftomkostninger som muligt eller er du udpræget off-roader med 4-hjulstræk, knopdæk, højere affjedring og differentialespær på ønskesedlen, er det nok ikke førstevalget. Mange som går den vej med deres biler foretrækker manuelt gear og derved fuld kontrol når man er i terrænet.


Men for langt de fleste gør det det, at cruise afsted i en California til en meget afslappende oplevelse.



5. Anhængertræk

Det er et populært valg, som kom på en 7. plads på “Top-10 første ting du skal købe til din California”. Enten til at trække anhænger eller til at sætte cykelholderen på. Spørgsmålet er blot om det skal være fast eller aftageligt?

Og er der noget at spare ved at eftermontere det? Tal med din forhandler, da det nogle gange godt kan betale sig at få det fabriksmonteret, eller i hvert fald få bilen leveret med et klargjort ledningsnet. Det kan du læse mere : https://www.vwcaliforniaclub.dk/forum/tilbehor/top-10-de-forste-10-ting-du-skal-kobe-til-din-california



6. Stor tank (80 liter)

Der er ikke så meget at sige til det. Et af de billigste tilvalg på listen, der ikke gør så meget andet end reducere besøg på tankstationen. Faktisk meget rart når man er på langtur. Mon udgiften til den større tank, sparer sig hjem på alle de ting man ikke køber når man ikke tanker?



7. LED for- og baglygter

Det er en ærgelig sandhed, at siden den første Transporter - som en California jo er bygget på - løb af samlebåndet, har den været kendte for sit ringe lys.


Og det ikke uden grund, lyset i de tidligere H4 og nu H7 lygter er ikke imponerende. Men OK, det er jo ikke en racerbil og man behøver ikke buldre afsted med høj hastighed, men alligevel. Man forstår godt mange, specielt hvis man bor i mere øde områder, vælger at få monteret ekstra lygter på bilen.

Med LED får man et markant bedre lys, både på vejen og perifert, og med automatisk nedeblænding er det utroligt behageligt at køre med.



8. Reservehjul


Som udgangspunkt leveres bilen med et lappekit, der består af en flaske latex og en elektrisk pumper, der kan kobles på et 12V udtag. Har man et mindre hul, kan det fint redde situationen så man kan køre til nærmeste værksted.

Dertil har man Volkswagen vejhjælp så længe der er garanti på bilen eller sålænge man benytter autoriserede værksteder. Så her er der også hjælp at hente hvis man punkterer.


Men overvejende de fleste vælger at tilkøbe et reservehjul, som monteres under bilen. Så er man helgarderet. Det er oftes rarest at kunne kommer videre fra en punktering.


Til reservehjulet medfølger også donkraft, og hjulnøgle der monteres bag på bagsædet.


9. Støjdæmpende rudepakke

En af de fremtrædende forskelle på COAST og OCEAN er ruderne i bodelen. Ruderne i en COAST er enkellags glas - dvs. almindelige bilruder - hele vejen rundt. En OCEAN har som standard dobbeltlags termoruder i bodelen (bortset fra ved køkkenet, hvor der er skudevindue). Fordelen ved termoruder er støjdæmpning og isolering. Det mindsker kuldeindfald og fugt/dug i bilen og på vinduerne. Som tilvalg kan man vælge støjdæmpende rudepakke, der reducerer kørestøj og andet udefrakommende støj. Specielt hvis man sover nede i bilen, men taget nede, kan man mærke tydelig forskel på støjniveauet af den ekstra glastykkelse. Dertil er ruderne tones, så alle og enhver ikke bare kan kigge ind i bilen.



10: 4 Motion (4-hjulstæk)

ree

Det er faktisk lidt en overraskelse af 4-motion sniger sig op på en 10. plads. Det er et forholdsvis dyrt tilvalg og der er mange andre ting jeg havde forestillet mig ville komme før. Ikke desto mindre er det, af mange årsager, dejligt at have 4-hjulstræk. Selv på lande- og grusveje mærker man forskellen, når terrænet bliver en smule kuperet. Og mødet med en smattet græsplæne bliver ubekymret.

Man siger at folk med 4-hjulstræk osse sidder fast – bare længere inde i skoven, og det er der en sandhed i. Alle køretøjer kan sidde fast, men grænsen for hvornår det sker, rykker sig i takt med man optimerer bilen til forholdene, og trygheden ved at køre ned på stranden, ud ad en mudret skovsti eller opad en snedækket vej, når man ved, at man er godt rustet er noget værd.


Vælger man 4 Motion, kommer det næste sprøgsmål: Skal jeg også have differentialespær? Det giver mulighed for at låse bagakslen, så man kan maksimere sit træk når man rigtigt har brug for det. Langt de fleste vil aldrig få brug for det - men dem som gør, er glade for de har det den ene gang det sker. Vil man have en off-road-duelig bil er man ikke I tvivl.


Og husk 4-hjulstræk er ikke mere værd en de dæk som sidder på bilen.



Det stopper ikke her …


Man kan hurtigt få mange ting sat på sin ønskeseddel, men husk bilen alene gør det ikke. Der er mange ting som osse er mere eller mindre nødvendige for at komme helt i mål. Læs osse TOP-10 Ting du skal købe til din California

395 visninger

Medlemmer

VW CALIFORNIA CLUB DANMARK

  • Facebook
  • Instagram
  • Grå LinkedIn ikon

COPYRIGHT VW CALIFORNIA CLUB DENMARK & KAUFMANN CREATIVE A/S

bottom of page